Voedingsmiddelen voor betere ogen

In de top 10 van handicaps onder volwassen staat het verlies van het gezichtsvermogen. Voor een deel hebben we dat zelf in de hand. Wanneer je gezond en gevarieerd eet verminder je de kans op oogproblemen. Met deze super food zorg je helemaal goed voor je ogen.

  1. Spinazie en boerenkool. Rijk aan luteïne en zeaxanthine, twee antioxidanten die gezonde cellen beschermen en behouden. Ze fungeren als een interne zonnebril die schadelijke golven filtert. Spinazie bevat bovendien veel vitamine A, ook goed voor de ogen.
  1. Oesters. Bevatten zink. Een tekort aan zink wordt in verband gebracht met een verminderd gezichtsvermogen, vooral in de nacht, en staar. In plaats van oesters kun je ook melk, kreeft en zalm eten voor de aanlevering van zink. Zink helpt ook bij het vertragen van maculadegeneratie.
  1. Abrikozen. Rijk aan carotenoïden als bètacaroteen en lycopeen. Het lichaam zet deze om in vitamine A, wat schade aan cellen en weefsel tegengaat zoals de ooglens.
  1. Zoete aardappel. Bevat meer vitamine A dan de voorgeschreven dagelijkse behoefte. In plaats van zoete aardappels kun je ook kiezen voor wortels.
  1. Eieren. Bevatten zink, omega 3 én luteïne. Eieren hebben een kleinere hoeveelheid van deze voedingsstoffen dan spinazie, maar ons lichaam kan de antioxidanten uit een ei beter absorberen dan uit bladgroenten.
  1. Tarwekiemen. Rijk aan vitamine E. Vitamine E kan maculadegeneratie vertragen en het risico op staar verminderen. Amandelen, zonnebloempitten en pindakaas zijn ook rijk aan vitamine E.

Opmerkingen

opmerkingen

Written By
More from Anouk

De EyeCare Oogmeetweken zijn weer begonnen!

Van 3 september tot 4 november 2018 zijn er weer EyeCare oogmeetweken. Bij...
Read More