Het verhaal achter Ray-Ban

Bijna iedereen heeft er wel één: een Ray-ban (zonne)bril. Maar wat is eigenlijk het verhaal achter dit ongekend populaire merk?

Het woord Ray-Ban komt van de Engelse woorden ‘ray’ (straal) en ‘ban’ (uitbannen). In 1937 verzonnen en begonnen door het Amerikaanse Bausch & Lomb. Dat deed het bedrijf voor het Amerikaanse leger, omdat vooral piloten last kregen van oogschade door het scherpe zonlicht waaraan ze in de cockpit werden blootgesteld. Hiervoor bedacht Bausch & Lomb de Anti-Glare Lens. Deze groene glazen werden omsloten door goud gekleurde metalen frames die perfect aansloten bij het imago van de piloot: stoer en mannelijk. De pilotenbril was een feit. In de jaren 80 kreeg de originele Aviator nog een enorme boost dankzij de film Top Gun waarin Tom Cruise een onverschrokken piloot speelde. Nu is deze bril nog steeds een hit!

De Aviator was in de winkel te koop, maar Ray-Ban werd door de consument pas écht gezien toen de Wayfarer op de markt werd gebracht. Een kunststofdesignmodel dat in eerste instantie bedoeld was voor mannen, maar waar ook al snel vrouwen als bosjes voor vielen.

In de jaren 70 werd het merk ontzettend populair doordat iconen als Marilyn Monroe, James Dean, Andy Warhol, Bob Dylan en John F. Kennedy Ray-Ban’s gingen dragen.

Inmiddels is Ray-Ban het populairste zonnebrillenmerk ter wereld en niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Van de klassiekers van RayBan zijn veel uiteenlopende varianten uitgebracht. De kracht van Ray-Ban is dat het bij zijn oorsprong blijft: echte kwaliteit, innovatie en een tijdloos design.

 

 

Opmerkingen

opmerkingen

Written By
More from Anouk

Zo zorg je ervoor dat je ogen veel groter lijken

Met Eyeliner kun je je ogen op ontelbare manieren veranderen. Zo laat...
Read More