Rob Tokkie is de nieuwe voorzitter van de NUVO

Rob Tokkie, directeur en mede eigenaar van EyeCare wordt vanaf 1 december de nieuwe voorzitter van de NUVO. De Algemene Ledenvergadering van de NUVO koos unaniem voor Tokkie als opvolger van Marc Asselbergs, wiens termijn op 1 december afloopt. Asselbergs had al laten weten zich niet voor een volgende termijn kandidaat te stellen.

Vorig jaar vertelde Rob Tokkie over oogzorg, klanttevredenheid en preventief adviseren in EyeCare Magazine. Dat verhaal kun je hieronder lezen. 

In de EyeCare-zaak in Hoorn ruikt het naar bloemen en boenwas. We zitten aan de grote houten stamtafel midden in de zaak. Onder ons Perzisch tapijt. Links en rechts monturen in warm uitgelichte kasten. Op een beeldscherm draait een film over multifocale glazen. Rob Tokkie zit relaxt in een van de leren stoelen en observeert de klanten die in en uit de zaak lopen. Na zijn studie en militaire dienst begon Rob zijn loopbaan in de optiekbranche. Eerst aan leverancierszijde en later binnen de retail. Hij heeft in die tijd de optiekbranche zien veranderen. Op de man af gevraagd vindt Rob, dat het lijkt alsof de bril als product in de degradatiezone verkeert. Rob: “Er is een sfeer ontstaan van 3 halen 1 betalen. Op televisie zag ik zelfs een reclame voor een bril op sterkte voor 9,90 euro. Wat betekent dat? Hoe weet de consument dan nog waar hij of zij aan toe is?”

Weten wat klanten beweegt
De consument moet in de komende jaren goed worden voorgelicht en eerlijke informatie krijgen, vindt Rob. “Je wilt niet vermoeid worden met de vele keuzes die er zijn. Daarom moet EyeCare een helder baken zijn, een plek waarvan je weet, dat je de beste oogzorg krijgt en een kijkoplossing die zo persoonlijk mogelijk wordt gemaakt. Bij EyeCare is oogmeting, meer dan een technische handeling. Onze opticiens en optometristen willen zich verdiepen in de consument en weten wat klanten beweegt en belangrijk vinden. Dat doe je door de juiste vragen te stellen. Waar gaat de klant zijn of haar bril het meest voor gebruiken? Een professioneel chauffeur draagt zijn bril namelijk met een andere focus, dan iemand die acht uur per dag op kantoor werkt of een monteur die auto’s repareert onder een brug.”

Klantentevredenheid 8,4
Uit onderzoek weet Rob Tokkie dat de consument steeds vaker twijfelt, waar hij wel of niet zijn bril of lenzen moet kopen. Als ze eenmaal bij EyeCare zijn geweest, is bekend dat klanten tevreden de deur uitgaan. In de afgelopen jaren scoort EyeCare steevast een 8,4. Anders dan veel collega’s in de optiekbranche kiest EyeCare ervoor om iedere klant te vragen naar zijn of haar ervaringen en die uitkomsten te delen met de buitenwereld. “Onze klanten hebben een voorkeur voor kwaliteit en vaak een grote affiniteit met fashion en merkproducten. Een steeds groter aantal van hen vindt het bovendien prettig om in een relaxte sfeer te worden geholpen.”

Experience Center
EyeCare gaat de komende jaren nog meer investeren in oogzorg. Dit betekent dat er extra geld wordt gestoken in training en kennis van de opticiens en optometristen, maar dat men ook voorop wil lopen met de nieuwste oogmeetinstrumenten. Rob vertelt dat EyeCare steeds meer toegroeit naar persoonlijk maatwerk voor brillen en lenzen. “We willen in deze winkel een experience centre zijn voor de klant. Zo wordt op een makkelijke manier duidelijk gemaakt wat een bepaald glas doet, hoe het wordt gemaakt en voor welk doel een soort glas (of lens) het beste kan worden ingezet. Wat we bij EyeCare hebben losgelaten is de filosofie om alle winkels exact op elkaar te laten lijken. Zo kan de winkel in Hoorn er net anders uitzien, dan de zaak in Haarlem. We werken met verschillende stijlen, die wel allemaal familie van elkaar zijn. Daarbinnen voeren we een breed assortiment merkmonturen.”

Preventief adviseren
Het liefst zou Rob iedereen willen uitnodigen om zich een keer goed te laten informeren bij een EyeCare opticien of optometrist. Vervolgens kunnen mensen dan zelf bepalen wat ze met die ervaring doen. Om klanten optimaal te kunnen helpen bij een kijkoplossing, stelt EyeCare hoge eisen aan de medewerkers in de winkel. ”Wij zoeken mensen die zich interesseren voor andere mensen en er waarde aan hechten om iemand te helpen. Het is daarnaast belangrijk dat ze affiniteit hebben met techniek, innovatie en fashion. Als je bij ons wilt werken, moet je bovendien bereidzijn om voortdurend je skills verder te ontwikkelen. Bij EyeCare hebben we namelijk de taak om met de beste kijkoplossing te komen voor elke situatie, daarnaast moet een nieuwe bril kopen natuurlijk ook gewoon leuk zijn.”

 

 

Opmerkingen

opmerkingen

Written By
More from Anouk

Sublieme samenwerking tussen oog en hersenen

Hoe komt het dan dat we scherp zien? Zien we met onze...
Read More